Rosja

Ogromny kraj – jednych zachwyca, innych zdecydowanie odpycha. Można powiedzieć, że tak było i w naszym przypadku. Hania, która jest od zawsze zachwycona Rosją (nawet zaczęła uczyć się j.rosyjskiego) plus ja niekoniecznie mający ochotę tam jechać. Właściwie nie wiem dlaczego. Nie miałem uprzedzeń, raczej nie wierzę stereotypom. Po prostu nie miałem jej na liście „must see”. W przeciwieństwie do graniczącej z nią Mongolią. Jednak to ja rok wcześniej podjąłem decyzję o wyjeździe na Islandię, więc teraz była kolej Hani. I tym sposobem pojechaliśmy do Rosji w sierpniu 2016 roku.

Na początku załatwiliśmy wizę i wszystkie inne potrzebne dokumenty. W Rosji spędziliśmy 23 dni, jednak udało nam się zobaczyć tylko niewielką część kraju. Kilka dni spędziliśmy w Moskwie – m.in. chodząc po parkach oraz zwiedzając legendarne moskiewskie metro, gdzie z niedowierzaniem podziwialiśmy panujący tam przepych. Następnie wsiedliśmy do Kolei Transsyberyjskiej i przez ponad 5 dni jechaliśmy w kierunku najgłębszego jeziora na świecie.

Bajkał przywitał nas deszczową pogodą, więc kilka dni spędziliśmy w hostelu w Irkucku. Zdecydowanie nie był to zmarnowany czas, bo poznaliśmy tam wielu wspaniałych podróżników i wymieniliśmy się opowieściami z drogi. Gdy pogoda się poprawiła, ruszyliśmy na Wielki Szlak Bajkalski i przejechaliśmy kilkanaście kilometrów Koleją Krugobajkalską. Droga powrotna do Moskwy to również przejazd pociągiem, ale tym razem z przystankami. Zatrzymaliśmy się w Krasnojarsku, Nowosybirsku i Jekaterynburgu. Nocowaliśmy na couchsurfingu i poznaliśmy mieszkańców, którzy pokazali nam najciekawsze zakątki tych miast.

Cała ta podróż to tylko namiastka Rosji, która zdecydowanie nas zachwyciła i pozostawiła po sobie spory niedosyt. Nawet ja się przekonałem i w najbliższym czasie chciałbym wrócić do miejsc, o których czytałem w przewodnikach. Jeżeli wybieracie się do Rosji – miejcie świadomość, że ten kraj wciąga i na pewno nie będzie to wasza jedyna podróż w tamte rejony. Na początek podrzucamy ci sporo wskazówek i praktycznych informacji, które znajdziesz we wpisach poniżej. Mamy nadzieję, że będą pomocne, a Rosja stanie się miejscem, do którego jeszcze nie raz wrócisz.